Sivu 1/3

Nvidia

ViestiLähetetty: 22.05.2015 10:37
Kirjoittaja laika
Nvidia on jenkkiläinen siruvalmistaja ja mukana kuumentuvassa älyauto kehityksessä. Tiivis kumppani mm.Audin kanssa, mikä tarkoittaa kehityksen kärkipäätä ja siksi kiinnostuin itse.

Tässä wikipedian kuvaus: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nvidia
Nvidia Corporation on yhdysvaltalainen grafiikkateknologia-alan yhtiö, joka tunnetaan parhaiten näytönohjaimissa käytettävien grafiikkasuorittimien keksijänä sekä valmistajana. Nvidia valmistaa myös mobiililaitteille tarkoitettuja järjestelmämikropiirejä sekä ammattikäyttöön tarkoitettuja tuotteita. Yhtiön tunnetuimpia kuluttajatuotteita ovat GeForce-sarjan grafiikkaprosessorit. Nvidian näytönohjainteknologioihin kuuluu myös SLI -teknologia, joka mahdollistaa useamman näytönohjaimen liittämisen toisiinsa suorituskyvyn parantamiseksi.

Tekevät siis monenmoista grafiikka-yms. piiriä ja autot ovat vasta pieni osa sen lv:stä. Vuonna 2012 1%, mutta viimevuonna jo 4%. Ja Kasvu on nopeaa, viimevuonna 85%. Tätä vauhtia autopuolesta voisi tulla jo 3-5 vuodessa merkittävä lv:n / tuloksen tekijä.

Tsekkasin lukuja pikaisesti ja vuodesta 2012 liikevoitto prosentti pyörinyt 15 pinnassa. Viimevuonna ennätyksellinen 17%.
http://investor.nvidia.com/financials-statements.cfm

Nvidian "sektorit"
http://files.shareholder.com/downloads/ ... eynote.pdf

Nvidian automotive puolesta
http://files.shareholder.com/downloads/ ... songor.pdf

Tässä pikainen alustus, pitää vähitellen tsekkailla lisää..

ps. rasittavaa alkaa taas etsimään uusia osakkeita. Helvetin aikaa vievää, mutta ei auta. No pain, no Gain ;)

Re: Nvidia

ViestiLähetetty: 22.05.2015 10:48
Kirjoittaja laika
http://www.investopedia.com/stock-analy ... -nvda.aspx

At NVIDA's(NASDAQ: NVDA) analyst day, CEO
Jen-Hsun Huang discussed the company's transformation from a component vendor to a platform vendor. In a separate presentation, CFO Colette Kress outlined how that transformation has affected the company's financial profile. Let's look at this transformation and why it matters to NVIDIA investors.

...uus alusta
http://recode.net/2015/03/17/nvidia-ann ... -platform/

Re: Nvidia

ViestiLähetetty: 24.05.2015 16:23
Kirjoittaja laika
...tuolta katteleen ajantappamiseksi...

Nvidia CES 2015
https://www.youtube.com/watch?v=kSgz4knanJk

ja tuolta jonkun tiivistys kirjallisena
http://live.theverge.com/nvidia-ces-201 ... 1432418924
Three things from Nvidia today: Tegra X1, the world's first mobile superchip; Drive CX, the most advanced digital cockpit visual supercomputer; and Drive PX, the second supercomputer inside your car, upon which future autonomous driving will be built.

Ricki Hudikin käy lavalla kertomassa audin yhteistyöstä mm. MIB ja zFAS

Re: Nvidia

ViestiLähetetty: 24.05.2015 16:41
Kirjoittaja laika

Re: Nvidia

ViestiLähetetty: 24.05.2015 18:01
Kirjoittaja Loftis
Tämä zFAS voi olla kova juttu. Toisaalla jo ehdin kritisoida chippien pieniä katteita (tietokone ja mobiili), mutta näköjään firma itsekin on jo nähnyt markkinarakoa muualla. Tokihan tuossa Audin zFAS:ssa on Mobileyen ADAS-DSP ja mahtaisko olla jonkun toisen kommunikaatiovermeet kans. Ei taida nvidialla olla modeemipiirejä? Qualcommilla niitä taas on, mutta onko niillä taas ADAS-piirejä? Taitaa olla aika sekalaista touhua näiden piirien kanssakin.

Re: Nvidia

ViestiLähetetty: 24.05.2015 19:49
Kirjoittaja laika
zFAS käyttää molempia soc:itä, eli Nvidian tegra K1:stä ja Mobileyen EyeQ3:sta.
http://www.computerworld.com/article/29 ... -like.html

Mitenhän tämä Nvidian uusi alusta 'Drive px' kilpailee mobil eye:n kanssa? Mikä mahtaa olla sen vastaava? Ainakin Nvidia on levittäytymässä ADAS sektorille ja nimenomaan kuvan/ kameroiden käsittelyn kautta.
http://www.nvidia.com/object/drive-px.html

Drive cx taas on tullut uutena infotainment puolelle
http://www.nvidia.com/object/drive-cx.html

Re: Nvidia

ViestiLähetetty: 24.05.2015 20:16
Kirjoittaja Loftis
Oliskos se sitten niin, että keskimäärin yhdessä zFAS:ssa on grafiikkachip (esim. Tegra K1), ADAS-piiri (esim. EyeQ3), joku modeemipiiri (esim Qualcomilta joku), ja joku CPU. Nämähän on ihan kuin puhelimet lisättynä ADAS:lla :)

Tuo Drive PX on mielestäni suora kilpailija EyeQ3:lle tai Q4:lle.

Pikaisella vilkaisulla Drive CX on taas ilmeisesti automotivepuolen grafiikkapiiri, mihin on saatu muitakin autopuolen optimointia mukaan (infotainment). Mielestäni tuo on Tegra K1:n korvike, mikä on ehkä vähän överi tuohon tarkoitukseen ja siinä ei taas ole mitään autopuolen erityisominaisuuksia, joten ehkä pelkkä CX riittää (siis ilman K1:stä).

Nvidialta voisi odottaa siis zFAS-alustaa missä PX ja CX ja sitten pari muuta chippiä päälle.

EDIT:
Qualcomm se sieltä löytyy:
http://m.technologyreview.com/news/5233 ... ving-cars/

Audin zFAS:ssa on kaksi Nvidia piiriä. En vielä saanut kaivettua mikä se toinen on..

Re: Nvidia

ViestiLähetetty: 24.05.2015 22:19
Kirjoittaja laika
Liekkö se Qualcommin LTE chippi etupuolella eli MIB:ssä.? Näin muistelisin. Tossa zFAS:issa tosiaan taitaa olla vain yks Nvidian K1 ja yks Mobileyen chippi, ei kahta Nvidiaa.
MIB:ssä tosin on myös Nvidian Tegra chippi.

Ton drive PX:n "moottoreina" toimii sit astetta uudemmat chipit eli kaks Tegra X1:stä.

Re: Nvidia

ViestiLähetetty: 24.05.2015 22:32
Kirjoittaja Loftis
laika kirjoitti:Liekkö se Qualcommin LTE chippi etupuolella eli MIB:ssä.? Näin muistelisin. Tossa zFAS:issa tosiaan taitaa olla vain yks Nvidian K1 ja yks Mobileyen chippi, ei kahta Nvidiaa.
MIB:ssä tosin on myös Nvidian Tegra chippi.


Joo, se sopis hyvin olemaan näin. Sillä alkais luvut täsmäämään tuon linkin kanssa. Tegra + K1 +EyeQ3 + Qualcomm.

Tuo X1 voi kyllä olla kova peli! Saa nähdä miten Mobileyen arvostuksen käy, kun alkaa olla kilpailijoita enemmänkin.

Re: Nvidia

ViestiLähetetty: 24.05.2015 22:33
Kirjoittaja laika
Oliskos se sitten niin, että keskimäärin yhdessä zFAS:ssa on grafiikkachip (esim. Tegra K1), ADAS-piiri (esim. EyeQ3), joku modeemipiiri (esim Qualcomilta joku), ja joku CPU. Nämähän on ihan kuin puhelimet lisättynä ADAS:lla :)


näissä mobiili kamppeissa eli soc:issä kuten Tegra K1:ssä näyttäs olevan CPU:t messissä.
SOC= system on a chip

...mielenkiintosta kyllä pystyykö mobileyen haastaan. toi Drive PX on aika vaikuttava kampe. Kantsii kattoo ainaki se osuus tosta CES 2015 matskuista