Hyvältähän tulos näyttä edelleen. Professional puolen liikevaihto ei kehittynyt, mikä on huolestuttavaa, mutta CC, Lifestyle ja Services kasvoi hyvin. Myös bruttokate % kasvoi jokaisessa.
Kiinan kasvun hidastuminen vaikuttaa Harmaniinkin, mutta se on sama kaikille. Connected Car trendi puksuttaa jokatapauksessa Kiinassakin eteenpäin ja olen edelleen vakuuttunut tulevaisuudesta.
Harmanilla on vahva brändi ja infotainment segmentissä sillä on 24% markkinaosuus + erittäin suuri backlog. 2014 vuonna kaikista uusista autoista tehdas asennettu infotainment järjestelmä oli vain n.24%:ssa ja Telematic Control Unit oli vain 13%:ssa.
Kasvuun ja teknologian kehitykseen panostetaan ja myös yritysostot on talouspäällikön mukaan mahdollisia varsinkin telematiikan, kyberturvallisuus ja ADAS puolella.
Connected services on vielä pieni osa Harmania, mutta sillä on mielestäni mahdollisuus merkittävään kasvuun. Osaston liikevaihdosta tällähetkellä 50% tulee automotive, 30% softayritys ja 20% mobiilipuolelta. Autopuolen menestykseen on helppo löytää perusteluja.
Yritys ja mobiilipuoli ovat itselleni vähän vaikeammin hahmoteltavissa, mutta Redbend:tin ja Symphony Telecan ostaminen näyttää aukaisseen ovet ja Harmanin muskeleilla mahdollisuudet isoonkin kasvuun ja skaalautuvuuten on olemassa.
Integraation tarve ja big data analytiikka tulee kasvamaan valtavasti kun autot, ihmiset, infrastruktuuri ja ympäristö alkavat kommunikoida
Tässä Services liiketoiminnan hahmotusta
automotive:
1. jälkimarkkinoille--navigaatio ja karttapalvelujen päivitykset, kokonaiset systeemi päivitykset
2. OTA ja analytiikka--langattomat päivitykset, verkko striimaus, data ja sisältö palvelut, analytiikka palvelut
3. suunnittelu palvelut--asteittaiset kartta päivitykset, reaali aikainen liikenne, HMI täydennykset, uusien ominaisuuksien kehittäminen ja integroiminen

Mobiili:
- tuki kaikille suurille alustoille, 1000+ android projektia, 300+laitetta, useita ensimmäisiä alallaan,
- alustat kaikille laitteille: puhelimet, tabletit, kellot, tv, digiboxit, musa soittimet, autot, terveys laitteet…
- suunnittelu, kehitys, suorituskyky, visualisointi, virran kulutus, OTA, softa alustojen testaus ja huolto

yritys caset:
suunnittelu, data ja laitteet
Target: aplikaatio alustan uudistaminen petosten havaitsemisen tehostamiseksi vähittäismyynnissä ja e-mainonnassa
Wilbur Ellis: softa alustan rakentaminen tarkemman viljelyn mahdollistamiseksi bigdatan avulla (tämä ajatus...
http://mobilefuture.org/ag-3-0-iot-cont ... e-farming/)
General electric: tuottaja tehokkuuden skaalaaminen pilvi infrastruktuurilla ja big datan analytiikalla
Tesco: multikanavaisen asiakas uskollisuus- ja sitouttamisalustan suunnittelu

Mielenkiinnolla seuraan miten mobiili ja yrityspuoli kehittyy. Services liiketoiminnalle on pelkästään professional ja automotive puolella huomattavaa hyötyä, mutta toivottavasti kasvua löytyy / se jatkuu myös uusilla sektoreilla. IOT on niin laaja käsite, että kuvittelisin sinne olevan myös helppo hukkua. Toivon mukaan fokus on kuitenkin selkeä.